Een Hollandse schouw uit het begin van de 18e eeuw werd ingebouwd in een huis aan de Vecht.
Bij zo'n schouw hoort een binnenkant gemaakt van gietijzeren platen.
Hiermee werd het metselwerk van gewone gevelstenen in die tijd hitte - bestendig gemaakt. Gietijzer straalt bovendien veel warmte uit naar de kamer.
Een marmerstenen Louis XV-schouw uit de Bourgogne heeft een geweldige allure en een warme uitstraling.
De harde kalksteen is in de was gepoetst is zodat de wat rossige vleug de steen opkleurt.
De simpele versiering in de vorm van een schelp op de ranke belijning maakt de schouw heel krachtige.
De achterwand van de stookplaats is in keeper-verband gemetseld. Er werden romaanse dakpannetjes voor dit metselwerk gebruikt.
Dit metsel-verband vind je echt steeds terug in 18e eeuwse schouwen in Frankrijk.
Louis XV - schouw in St. Anne marmer met een grote stookplaats die gebouwd is in een nis achter de muur.
Hierboven zit een groot gemetseld kanaal. Er wordt gestookt op prachtige Gotische bokken.
Een zandstenen Louis XIV - schouw
uit de Elzas is ingebouwd in een kastenwand, waardoor de schouw ondiep lijkt.
De vloer is van gietijzer, de achterwand van halve plavuisjes. Om de voegen van het metselwerk te beschermen is er een gietijzeren haardplaat tegen de achterwand geplaatst.
Deze bruin marmerstenen Louis XV - schouw
die in de stad Autun was ingebouwd. Je kunt zien dat de schouw zo uit de hand werd gemaakt:
de steenhouwer kwam aan de rechterkant ruimte tekort en heeft de krul daar anders opgelost als aan de linkerzijde. Prachtig!
In de Bourgogne waren in vroeger eeuwen talloze groeves te vinden, waarvan de meeste inmiddels niet meer in gebruik zijn.
Langs de randen van de wijngaarden vind je nog steeds de verlaten gaten in de heuvels, waar grote, inmiddels uit elkaar gevallen blokken zijn achtergelaten.
Het oranje-rode marmer van deze rijke Louis XVI - schouw
kwam uit de Languedoc, Zuid- Frankrijk.
Het spierwitte marmer waarvan de versieringen werden gemaakt is een Statuario.
De wit-gepleisterde verkleining in de stookopening dient om de maat van de open haard in overeenstemming te brengen met de diameter van het rookkanaal.
Voor de schouw ligt een ijzeren vloerplaat om de houten vloer te beschermen tegen spatten van het vuur.
Een open haard met een grijze kalkstenen Campagnard- schouw
op de etage in Amsterdam krijgt een stookvloer
met een hoogte van bijna 15 cm om een brandveilig pakket te maken.
Er is een gasvuur gemonteerd waarvan de techniek en de afstandbediening in de stookvloer is weggewerkt.
Deze ruw-kalkstenen Louis XV - schouw
heeft een a-symmetrische versiering in het front.
De schouw werd door de muur heen geplaatst. De stookplaats en het rookkanaal zitten dus buiten de gevel in een nis.
Dat geeft een hoop ruimte in de kamer, omdat de hele schouw maar 30 cm diep is.
Er werden tot wybers verzaagde plavuizen tegen de achterwand gemetseld.
Een kleine schouw in kalksteen uit de 18e eeuw
werden niet vaak in een deze maat uitgevoerd.
Dit schouwtje meet 125 cm breed en is aan de binnenzijde voorzien van ijzeren platen, een antieke haardplaat en een modern gasvuur.
De rand ervoor werd in onze werkplaats gemaakt uit een soortgelijk stuk oud marmer.
Deze eenvoudige console-schouw is ooit gemaakt in een vrij onbekende
marmersoort, het zg. Breche de Medoux.
Een fantastische kleurencombinatie in zwart, oker en goud.
Deze prachtige grijs - marmerstenen Regence - schouw
is ingebouwd in een grachtenhuis in Amsterdam.
De afwerking aan de binnenzijde is heel eenvoudig gehouden, met halfsteens metselwerk aan weerszijden van een gietijzeren vloer- en achterplaat.
Een sierlijke en eenvoudige Campagnard
ingebouwd in een boekenkast ziet er perfect uit.
Deze open haard is ingebouwd in een boekenkast. Er is een gasvuur in gemonteerd met afstands bediening.
Boven op het dak staat een ventilator, zodat de rookgassen van het gasvuur zeker worden afgevoerd.
Deze ventilator wordt aangestuurd door het rookgas - beveiliging - systeem.
De schouw is
een zwart marmeren profilering.
Op het Singel in Amsterdam zat nog wel het gestucte plafond, maar de schouw was weg.
Deze schouw paste mooi omdat de versieringen exact overeenkwamen met die in het plafond.
Het is
een Louis XV - schouw
, uit de 18e eeuw, Bardiglio marmer.
De houten boezem komt van een schouw uit Dordrecht.
Dit is een rijke Louis XV - schouw uit de 19e eeuw.
Dit soort rijke witmarmeren schouwen werden in Frankrijk voorzien van een fraaie verkleining van de stookopening.
Deze randen ( passe-partouts) werden gemaakt van porselein, gietijzer of koper.
In Nederland komt het goed uit dat zo'n rand bij de schouw is: nu kan de open haard op een standaard- rookkanaal van 20 x 20 cm worden aangesloten.